Tutkitaan R1:stä sora/pyöräilypyörällä.

Luonto ja kulttuuri bikepacking-tilassa

Johtuen jatkuvasta seikkailureittien etsinnästä Saksassa, ystäväni Johanna ja minä tutkimme lähes 175 kilometriä D-Reitti 3:sta kuluneena kesänä. Ajoimme saksalaisella osuudella noin 5 000 kilometrin mittaisesta eurooppalaisesta pyöräilyreitistä R1. R1 ulottuu Westfalenin Münsterlandista Brandenburgin Märkische Schweiziin ja se kulkee monipuolisten luonnon- ja kulttuurimaisemien halki.

Kulttuuriperintökohteiden, ainutlaatuisten biosfäärialueiden ja vaikuttavan teollisuushistorian jäänteiden välillä eurooppalaisella pyöräilyreitillä R1 oli uskomattoman paljon huippukohtia tarjottavanaan.

Eurooppalaisen pyöräilyreitin R1 D-Reitti 3

Eurooppalainen pyöräilyreitti R1 D-Reitti 3 on hyvin kehitetty pitkän matkan reitti, jossa on selkeä opastus. Pyöräilimme läpi Saksin-Anhaltin ja Brandenburgin rennolla bikepacking-tilan nopeudella. Tien laatu vaihteli sileistä päällystetyistä teistä, hiekkateistä ja hieman haastavammista poluista metsän läpi aina asfaltoiduille pyöräteille. Maasto oli kuin sekoitus erilaisia elementtejä. Mutta uuden Asket Advanced Gravel -pyöräni kanssa pystyin selviytymään mistä tahansa pinnasta – olin hyvin valmistautunut. Erityisesti bikepacking-laukkujen kanssa arvostin leveiden renkaiden tarjoamaa lisääntynyttä ajomukavuutta ja sporttista mutta silti mukavaa pyörän geometriaa.

Ghost Asket Advanced: Täydellinen bikepacking-pyörä?

Olin vaikuttunut siitä, kuinka mukavalta tuntui ajaa Asketilla alusta asti. Minulla ei ollut paljon aikaa laajaan pyörän säätöön ennen ensimmäistä ajomatkaa. Yleensä pidän tärkeänä valmistautua huolellisesti pyörämatkalle: tarkistan reitin, matkatavarani ja ennen kaikkea pyöräni. Mutta R1:n osalta tilanne oli hieman erilainen, koska uusi sorapyöräni saapui vain päivä ennen lähtöä!

Koska kiirehdin asentamaan leveämmät renkaat, ohjaustankoteipin, satulan ja uudet polkimet illalla ennen bikepacking-matkamme alkua, minulle ei jäänyt enää aikaa testiajoon. Satula-, runko- ja ohjaustankolaukut kiinnitettiin pyörän runkoon seuraavana aamuna, ja noin kolmen tunnin junamatkan jälkeen oli aika aloittaa seikkailu – toivoen, että kaikki sujuisi ongelmitta.

Aivan ensimmäisellä ajomatkalla Asket tuntui kuin se olisi tehty minulle - huippuluokan mukavuus pyörällä. Siksi ei ollut yllättävää nähdä minut hymyilevän aina kun istuin sorapyöräni selkään.

Kiitos SuperFitin, en ollut koskaan aiemmin kokenut sellaista välitöntä mukavuutta millään pyörällä. Koska kaikki pyörään liittyvät asiat olivat kunnossa, odotin todella innolla kolmea jännittävää ja seikkailullista päivää R1:llä.

Päivä 1: Puutarhaunelmien ja UNESCOn maailmanperinnön välillä

Matkamme D-Reitti 3:lla vei meidät Köthenista Saksin-Anhaltissa Beelitz-Heilstätteniin Brandenburgissa. Ensimmäisenä päivänä pyöräilimme puutarhaunelmien ja mahtavien linnaomaisuuksien välillä, vierailimme kulttuuriperintökohteissa Dessaussa ja ihailimme modernia Bauhaus-arkkitehtuuria, päättäen iltaisin nautinnollisella gondolikierroksella Wörlitzer Parkissa. Se oli vaikuttava ensimmäinen päivä, mutta tuskin maltoin odottaa päästä takaisin pyörän selkään toisena päivänä ja tutkia lisää D-Reitti 3:ta.

1. päivän kohokohdat:

• Köthenin ja Mosigkaun linnat

• Reppichauin ulkoilmamuseo

• Bauhaus Dessau (koulu ja mestarien talot)

• Wörlitzer Park

Päivä 2: Lutherin perinnön tutkiminen

Aamulla jätimme taaksemme loisteliaat, barokkilinnat Schloss Oranienbaumin jälkeen ja pyöräilimme teollisuuskulttuurin jälkiä pitkin. Päivän suurin kohokohta: valtavat entiset avolouhoksen kaivinkoneet Ferropolisissa lähellä Gräfenhainichenia. Gremminer Seen avolouhosjärven niemellä sijaitseva ulkoilmamuseo on ehdoton nähtävyys!

Kun olimme kulkeneet monet päällystetyt pyörätiet edellisillä kilometreillä, oli nyt enemmän pölyisiä hiekkateitä. Asket Gravel Bike kulki niiden yli kuin veitsi voissa, vaivattomasti.

Päivän määränpää oli Lutherstadt Wittenberg, kaupunki, jossa on niin paljon nähtävää, että siellä voisi viettää useita päiviä. Meille se tarkoitti kävelyä vanhankaupungin läpi ja vierailua Asisi Panorama "Luther 1517" -näyttelyssä, joka elävästi visualisoi Martin Lutherin teesien julkaisun aikakautta 360° panoraamassa. Suosittelisin ehdottomasti vierailua! Majoittuminen Cranach-Höfe:ssa, kuuluisan taiteilijan ja Lutherin aikalaisen koti- ja työpaikassa, on erittäin suositeltavaa pyöräilijöille - tietenkin pyörätallilla varustettuna.

2. päivän kohokohdat:

• Schloss Oranienbaum

• City of Iron - Ferropolis

• Lutherstadt Wittenberg Market Square, Castle Church ja Asisi Panorama

Päivä 3: Moi Brandenburg

Kun lähestyimme matkan loppua, Hohe Fläming ja ihanat Brandenburgin metsät tarjosivat meille ja pyörillemme yksinäisiä hetkiä luonnossa juurakkoisilla poluilla ja päällystetyillä teillä kolmantena päivänä. Jopa sorapyörät joutuivat voittamaan muutaman metrin korkeuseroja, sillä jääkauden muokkaama maisema tarjosi joitain nousuja, tosin lyhyitä sellaisia. Rabensteinin ja Eisenhardtin linnat Bad Belzigissä, missä pidimme lounastaukomme, tarjosivat hienon näkymän, ja matkan lopussa odotti meitä vielä yksi ainutlaatuinen kokemus. Korkealla puiden latvojen yllä ja entisen Beelitz-Heilstättenin parantolalinnan raunioiden keskellä oli puutie, joka johti metsän läpi. Kun pyörät saivat ansaitun tauon, nautin näköalasta yli Brandenburgin laajojen metsien. Onnistunut päätös vaihtelevasta bikepacking-matkasta D-Reitti 3:lla.

3. päivän kohokohdat:

• Rabensteinin ja Eisenhardtin linnat

• Bad Belzig

• Puutie, Beelitz-Heilstätten

Kolmen päivän ajan seurasin sora-/sorapyörällä Saksan kulttuurihistorian polkuja, ohittaen linnoja ja linnakkeita, kauniiden metsien ja vaikuttavien puistomaisemien halki.

Juliane

"Eurooppalainen pyöräilyreitti jatkuu tuhansien kilometrien ajan ympäri Eurooppaa, ja kuka tietää, ehkä jatkan matkaa sillä jossain vaiheessa. Varmasti on paljon vielä löydettävää!"

Pyörän vertailu (0)

Lisää toinen pyörä vertailutyökaluun vertailun mahdollistamiseksi. Voit vertailla jopa 3 pyörää.