Utforska R1 på en gruscykel

Natur och Kultur i Bikepacking-läge

På grund av min ständiga sökning efter äventyrliga vägar över Tyskland, utforskade min vän Johanna och jag nästan 175 km av D-Route 3 förra sommaren. Vi cyklade längs den tyska delen av den cirka 5 000 km långa sträckan av den europeiska cykelvägen R1. Sträckan sträcker sig från Westfaliska Münsterland till Brandenburgs Märkische Schweiz och passerar olika naturliga och kulturella landskap.

Mellan platser med kulturellt arv, unika biosfärreservat och imponerande lämningar från industrihistorien hade den europeiska cykelvägen R1 en otrolig mängd höjdpunkter att erbjuda.

D-Route 3 av den europeiska cykelvägen R1.

Den europeiska cykelvägen R1 D-Route 3 är en välutvecklad långdistansväg med bra skyltning. Vi cyklade genom Sachsen-Anhalt och Brandenburg i en avslappnad bikepacking-modus med varierande hastighet. Vägkvaliteten varierade mellan släta asfalterade vägar, grusvägar, något utmanande stigar genom skogen och asfalterade cykelvägar. En blandning av terräng. Men med min nya Asket Advanced Gravel Bike var jag väl förberedd oavsett ytan. Särskilt med bikepacking-väskor på cykeln uppskattade jag den extra komforten med de breda däcken och den sportiga men ändå bekväma cykelgeometrin.

Ghost Asket Advanced: Den Perfekta Bikepackingcykeln

Jag fascinerades av hur bekvämt det kändes att cykla på Asket från allra första början. Jag hade inte mycket tid för omfattande inställning av cykeln innan den första turen. Vanligtvis gillar jag att förbereda mig i detalj inför en cykelresa: kontrollera rutten, mitt bagage och, framför allt, min cykel. Det var lite annorlunda för R1, eftersom min nya gruscykel kom bara en dag före avresan!

Jag hade inte mer tid för en provtur eftersom jag monterade bredare däck, styrlinda, sadel och nya pedaler kvällen innan starten av vår bikepacking-resa. Sadel-, ram- och styrväskor fästes på cykelramen följande morgon, och strax efter nästan tre timmar på tåget var det dags att börja äventyret - i hopp om att allt skulle gå smidigt.

På den allra första turen kändes det som om Asket var gjord för mig - enastående komfort på cykeln. Det var därför inte förvånande att se mig strålande varje gång jag satte mig på min gruscykel.

Tack vare SuperFit hade jag aldrig tidigare upplevt en sådan omedelbar komfort med någon cykel. Eftersom alla cykelrelaterade ämnen var i ordning, såg jag verkligen fram emot tre spännande och äventyrliga dagar på R1.

Dag 1: Mellan Drömmar om Trädgårdar och UNESCO Världsarv

Vår resa på D-Route 3 tog oss från Köthen i Sachsen-Anhalt till Beelitz-Heilstätten i Brandenburg. På första dagen cyklade vi mellan trädgårdsdrömmar och magnifika slott, besökte kulturarvsplatser i Dessau och beundrade modern Bauhaus-arkitektur. Kvällen avslutades med en härlig gondoltur i Wörlitzer Park. Det var en imponerande första dag, men jag kunde knappt vänta med att komma tillbaka på cykeln på andra dagen och utforska mer av D-Route 3.

Höjdpunkter för första dagen:

• Slott i Köthen och Mosigkau

• Friluftsmuseum i Reppichau

• Bauhaus Dessau (Skola och Mästarnas hus)

• Wörlitzer Park

Dag 2: Utforska Luthers arv

Vi lämnade de praktfulla barockslotten bakom oss efter Schloss Oranienbaum på morgonen och cyklade längs industriella kulturspår. Dagens stora höjdpunkt: de enorma forna gruvbrytningsmaskinerna i öppen gruva vid Ferropolis nära Gräfenhainichen. Det utomhusmuseum på en udde i Gremminer See gruvbrytningsjö är ett måste-see!

Efter att ha täckt många asfalterade cykelvägar i de tidigare kilometrarna fanns det nu fler dammiga grusvägar. Med smidigheten hos en kniv som skär genom mjuk smör, traverserade min Asket Gravel Bike dem utan ansträngning.

Dagens destination var Lutherstadt Wittenberg, en stad med så många sevärdheter att man skulle kunna tillbringa flera dagar där. För oss var det en promenad genom den gamla staden och ett besök på Asisi Panorama "Luther 1517", som levande visualiserar eran kring Martin Luthers affischering av teserna i en 360° panorama. Jag skulle definitivt rekommendera ett besök! Boendet på Cranach-Höfe, hemmet och arbetsplatsen för den berömde konstnären och samtida av Luther, är mycket rekommenderat för cykelturister - med cykelgarage, förstås.

Höjdpunkter för andra dagen:

• Schloss Oranienbaum

• Staden av järn - Ferropolis

• Lutherstadt Wittenberg med Marknadsplatsen, Slottskyrkan och Asisi Panorama

Dag 3: Hej Brandenburg

När vi närmade oss slutet av resan gav Hohe Fläming och de underbara skogarna i Brandenburg oss och våra cyklar ensamma timmar i naturen på stigarna med rötter och asfalterade vägar på tredje dagen. Även gruscyklarna var tvungna att erövra några höjdmeter, eftersom det istidsformade landskapet erbjöd några höjder, även om det var med korta backar. Förutom slotten Rabenstein och Eisenhardt i Bad Belzig, där vi tog vår lunchpaus, väntade oss en unik utsikt i slutet av resan. Högt över trädkronorna och bland ruinerna av det tidigare Beelitz-Heilstätten-sanatoriet ledde en trädkronsgångväg genom skogen. Medan cyklarna njöt av en välförtjänt paus, njöt jag av utsikten över Brandenburgs omfattande skogar. En framgångsrik avslutning på en varierad bikepacking-resa på D-Route 3.

Höjdpunkter för tredje dagen:

• Slotten Rabenstein och Eisenhardt

• Bad Belzig

• Trädkronsgångväg, Beelitz-Heilstätten

I tre dagar följde jag spåren av tysk kulturhistoria med gruscykeln, passerade slott och fästningar, genom vackra skogar och imponerande parklandskap.

Juliane

Den europeiska cykelvägen fortsätter i tusentals kilometer genom Europa, och vem vet, kanske jag fortsätter resan på den någon dag. Det finns säkerligen mycket att upptäcka!

Jämförelse av cykel (0)

Lägg till ytterligare en cykel till jämförelseverktyget för att möjliggöra en jämförelse. Du kan jämföra upp till 3 cyklar.