Finding the limit

NÄR EN VÄRLDSMÄSTARE INBJUDER DIG TILL ELCYKLING I TJECKIEN

Tobi Woggon och Tomas Slavik - två äventyrare bland sig själva. I somras packade de två ihop sin vän Oli Sonntag, tog tre GHOST E-Riots och gav sig ut i Tjeckiens skogar. Under tre dagar utforskade de massor av stigar fulla av kraft och upplevde non-stop action. Vad återstår? Många minnen av en fantastisk helg och insikten om att elcyklar faktiskt är ganska coola.

Youtube player

När jag för två år sedan reste omkring på Island med Tomas Slavik, introducerade han mig till sin nya hobby – flugfiske. Sedan dess har vi pratat flera gånger om att möta upp i hans hemland för lite cykling och fiske. Tomas bor nära den tyska gränsen, på den tjeckiska sidan. Han är en stor beundrare av sitt hemland och har ofta beskrivit hur vackert landskapet är där. Så vi har ägnade en evighet åt att försöka hitta en tid då varken Tomas eller jag reste runt i världen så att vi skulle kunna tillbringa ett par dagar och slappna av tillsammans i Tjeckien – och till slut hittade vi äntligen en helg denna sommar när vi båda var lediga.

Ein Landrover mit drei GHOST E Bikes in Tschechien
Tomas Slavik begrüßt Oli und Tobi

För att göra det hela ännu roligare tog jag med min vän Oli Sonntag – han kan få ut mer kul ur varje spår. Med nya GHOST E-Riots i baksätet på min gamla Land Rover körde vi iväg till Tomas. Om Tomas verkligen vill visa oss så mycket som han säger, och om vi dessutom vill ha lite tid över för fiske, måste vi packa med oss kraft – och inget är bättre på det än en rejäl elcykel!

Så grejen var:

På väg till Tjeckien med Oliver Sonntag

Lasta på e-cyklarna, hämta Oli, köra till Tomas. Jag älskar såna här äventyr.

Tidigare, när jag tävlade i mästerskap, hade jag aldrig riktigt chansen att se landskapet och de länder jag befann mig i. Därför bestämde jag mig en dag för att åka iväg själv. Jag packade ihop mina cyklar och en kamera. Att själv bestämma var jag ska åka och hur mycket tid jag ska tillbringa på en plats gör mig superglad och har gett mig en helt annan koppling till cykling.

Kanske det är därför som Oli och jag pratar så mycket under resan till Tjeckien. Vi delar inte bara samma passion för cykling, utan även våra personliga historier. Vi har gått från att vara amatörcyklister till proffscyklister och ”flytt iväg” från våra vanliga jobb för att fokusera våra liv mer på cykling och göra mer av det vi gillar.

Oli driver en mountainbikeskola, jag håller massor av föredrag om mitt liv på resande fot med min cykel, vad jag lärt mig av det och de erfarenheter som har fört mig framåt. Förutom tävlingarna ger Tomas sin vardag ännu mer cykelkänsla genom att arrangera egna framgångsrika mountainbike-evenemang.

På hela taget är vi överens redan under avfärden: vad Tomas än planerat för oss kommer helgen garanterat att bli fantastisk.

Oliver Sonntag

Founder of the Sundayrides MTB school in Bamberg

Tomas Slavik

Founder of the JBC 4X Revelations event in Czechia

Tobias Woggon

Former Enduro World Series rider, speaker

EN HELG PÅ ELCYKLAR

Efter en helg på elcyklar kan jag definitivt säga att vi hade tagit en hel del kraft med oss. Inte bara killarna – jag var alltid ganska säker på att de skulle spendera alla tre dagar med att sätta ner hammaren – utan även våra E-Riot Trail Pros. Till en början gick vi försiktigt fram med våra nya cyklar. Men snart stod det klart att vi inte behövde dalta med cyklarna.

Med tanke på att vi alla tre brukar åka utan motor oftare än med motor, upplevde vi många fantastiska stunder. Vi sa ofta saker som ”Jag trodde aldrig jag skulle klara av den backen!” eller ”Jag skulle aldrig klarat det utan motor!” Sådana ord från en världsmästare, det säger verkligen något.

”Det känns som det inte finns några gränser för vad jag kan göra den här helgen. Som om inget kan slå mig!” Oli skämtade vid ett tillfälle och tillade: ”Så klart blir man trött. Men det är en annan slags trötthet. För mig är den långa batteritiden den största drivkraften för att köra hårt. Vill du testa hur länge den räcker? Kom igen, vi tar reda på det!” Och iväg for han.

Vad kan jag säga mer? Dom gav verkligen allt. Men i slutändan var den begränsande faktorn inte cykelns uttömda batteri, utan våra egna uttömda batterier.

Efter en öl eller två, massor av skratt och med leende ansikten gick vi skilda vägar och gav oss av hem. Vilken åktur – tre proffscyklister som möter upp med sina nya leksaker precis som barn på sommarläger: Tre dagars non-stop action.

Tack, det var jättekul. Tjeckien, E-Riot och GHOST: ett sant nöje!

Morsning, Tobi

Text: Tobi Woggon

Fotos: Andreas Dobslaff, the Attention Builders

Jämförelse av cykel (0)

Lägg till ytterligare en cykel till jämförelseverktyget för att möjliggöra en jämförelse. Du kan jämföra upp till 3 cyklar.